Kardinal Richelieu upitao se jednom: „Kad bi Bog branio piti, zar bi vino napravio tako dobrim?“
In vino veritas! – izreka je i istina koja prati sve plemenite
sadržaje našeg života, vino poput amajlije utkano je u poeziju, glazbu, duhovnost,
čini život ljepšim, lakšim, otvara vrata naših srca, otkriva našu sponatnost, stvara nova prijateljstva, začin je ljubavi, ...
In vino sanitas! U vinu je zdravlje!
– istina je koja prati čovjeka, od kada je čovjeka i vina, u životu u kojem čovjek
vinom gospodari, umjereno pije i uživa vino kao dodatak hrani...
Darujmo životu zdravlja, dajmo životu vina!
U vinu kao otopini biološki najčistije vode i puno više od tisuću, do danas poznatih sastojaka, alkohol etanol i polifenolni sastojci, prvenstveno
rezveratrol, su medicinski najvažnije aktivne tvari. Prema preporuci Svjetske zdravstvene organizacije, obzirom na energetsku vrijednost vina, ali i toksičnost alkohola,
preporuča se dnevni unos do 35 g alkohola za zdrave muškarce (oko
350 ml vina, alkohola oko 12 %), a za žene, obzirom na brzinu razgradnje alkohola u krvi (enzimatsku aktivnost), upola manje. Pravilo zdrave prehrane i pijenja vina kaže da smijemo dnevno, bez štete za zdravlje, kroz alkohol unijeti najviše 15 % prehrambene vrijednosti.
Iako je poprilično velik popis bolesti, u čijem liječenju je već poznat i dokazan pozitivni učinak različitih, osobito polifenolnih sastojaka vina, posljednjih godina sve su brojnija istraživanja u ovom području.
Umjerenost je ključ!
Vjerojatno više nema vinoljupca kojem nije poznato značenje „francuskog paradoksa“, fenomena čije je javno objavljivanje i tumačenje „davne“ 1991. god. na američkoj televiziji preko noći podiglo prodaju crvenih vina za 40 %.
Francuski liječnik, kardiolog, prof. Serge Renaud
(s Francuskog nacionalnog instituta za zdravlje i medicinska istraživanja), autor spomenutog paradoksa, čvrstog uvjerenja izjavio je kako je „crveno vino najsnažniji lijek, ikad otkriven, u prevenciji oboljenja krvožilnog sustava. Razumno pijenje
vina, dnevno 20-30 g alkohola, može smanjiti rizik od srčanih bolesti do 40 %“.
Ovakva izjava nosi još veću težinu znajući da iza nje stoji jedan medicinar, ali
to je čovjek koji ju je izgovorio javno nakon preko 20 godina intenzivnog istraživanja
i praćenja preko 35 000 pacijenata. To je i čvojek koji je svom silinom emocija
osjećao vinograde i dušu svoje Burgundije, razmišljajući kako sigurno tu negdje
leži razlog zašto su svi njegovi preci, bake i djedovi živjeli preko 80 godina.
Zahvaljujući alkoholu i polifenolima, vino pomaže u regulaciji odnosa tzv. dobrog i lošeg holesterola (LDL i HDL), odnosno ravnoteži masnoća u krvi, čuvajući krvne žile i osiguravajući bolji protok krvi.
Polifenoli, osobito flavonoidi, sadržani u kožici bobice grožđa, imaju snažnu antioksidativnu moć. Stoga je i jasno zašto su crvena vina koja se proizvode maceracijom bogatija fenolima i zadnjih godina popularnija.
Nabrojimo još: vino snaži imunitet, razumno pijenje vina smanjuje rizik od nastanka Alzheimerove bolesti, ali i usporava njen razvoj, potiče rad mozga, pozitivno utječe na rad probavnog sustava,....
Brojna istraživanja iz cijelog svijeta s objavljenim rezultatima su
dokazala kako antioksidans rezveratrol pozitivno utječe u liječenju brojnih
oblika raka: debelog crijeva, svih tipova raka dojke, svih oblika raka prostate,
različitih tipova leukemije, razvoja metastaza kostiju, melanoma kože, raka štitnjače,
jajnika, pluća, jetre, želuca, ...
Platon je možda bio vizionar kada je govorio kako Bog ništa izvrsnije
od vina nije dao čovjeku.
Toliko je razloga za voljeti vino.
Stoga, neka čaša dobrog vina bude poklon svakom Vašem danu !
|